Hiperkinetički poremećaji su skupina razvojnih poremećaja koja se javlja u ranoj dobi, najčešće u prvih 5 godina života, a obilježena je trijasom simptoma: motoričkim nemirom, impulzivnim ponašanjem i manjkom pažnje. Obično se prepoznaje polaskom u školu kada su djeca uključena u aktivnosti s određenim pravilima ponašanja i strukturom rada. Navedena obilježja su prisutna u različitim situacijama i ne prate razvojni stupanj djeteta.
Prekomjerna aktivnost se javlja u situacijama koje zahtijevaju relativnu mirnoću (npr. ručak za stolom, slušanje predavanja), a može uključivati trčanje, skakanje, ustajanje kada ne treba, vrpoljenje, brbljavost i buku u odnosu na djecu iste dobe i kognitivnog statusa te za očekivanost u kontekstu same situacije. Smanjena pažnja se odnosi na ranije odustajanje od zadataka i nezavršavanje aktivnosti, često prelaženje s jedne aktivnosti na drugu što može djelovati kao gubitak zanimanja za jedan zadatak jer se usmjeravaju na drugi. Također i smanjenu pažnju treba gledati u odnosu na dob i kognitivne sposobnosti djeteta.
Uz ove poteškoće se javljaju se i druga odstupanja, npr. nesmotrenost i impulzivnost, sklonost nezgodama, djeca su češće u „problemima“ jer nepromišljeno krše disciplinu i pravila ponašanja nego zbog namjernog neposluha, socijalno su dezinhibirani i manje su distancirani u kontaktu s odraslim osobama.
Hiperkinetički poremećaji su učestaliji kod dječaka nego kod djevojčica. Kao što je navedeno na početku poteškoće se javljaju u ranoj dobi, a često se nastavljaju i u školskoj dobi, pa čak i u odrasloj, no vremenom mnogi pojedinci pokazuju poboljšanje u aktivnostima i pažnji. Često ih prate poteškoće čitanja i/ili drugi problemi s učenjem, smetnje ponašanja i nedostatak samopoštovanja. U terapijskom smislu ovog poremećaja se preporuča višedimenzionalni pristup koji obuhvaća psihosocijalne i medicinske intervencije.
Što činiti s djetetom u s dijagnozom hiperkinetičkog poremećaja u svakodnevnom obiteljskom okruženju? U nastavku slijedi nekoliko preporuka koje mogu pomoći roditeljima:
Strukturirani obrasci aktivnosti i rutina – odlazak u određeno vrijeme na spavanje je važno zbog koncentracije i smanjivanja potencijalne razdražljivosti;
- stavite na vidljivo mjesto raspored dnevnih/tjednih aktivnosti – npr.pisanje zadaće i učenje, sportske aktivnosti, gledanje
- zajedno napravite i napišite male ciljeve -npr.pospremiti igračke/sobu, učiti 2 sata i sl.
Organizacija prostora – stvari uvijek ostavljajte na isto mjesto, a tako učite i dijete
- osigurajte mirno mjesto za učenje: daleko od prozora, mobitela/računala, igračaka i dr. distraktora
Ograničite izbor – previše ponuđenih ili dostupnih stvari/igračaka kod djeteta može izazvati zbunjenost
Način komunikacije – kod davanja uputa i objašnjenja budite kratki, jasni i konkretni zbog boljeg razumijevanja
- složene zahtjeve pojednostavite i pazite na formulaciju istih, koristite pozitivne umjesto osuđujućih ili agresivnih uputa
- izbjegavajte prigovore, viku, moljenje, emocionalne ucjene i sl. budite dosljedni i uporni, no smireni uz kontakt očima i lagani dodir, npr.po ramenu
- budite dosljedni u provođenju svojih odluka (npr.nema gledanja TV-a)
Obratite pažnju na vlastito ponašanje – djeca uče po modelu i često imitiraju ponašanja odraslih zato pazite kakav primjer dajete svojim ponašanjem
Razvoj samopoštovanja – dajte pohvale i za minimalan napredak i uspjeh
- uključite dijete u kućanske poslove primjerene dobi i nagradite ga za to, pohvalom ili nekom simboličnom nagradom
Ignoriranje ponašanja – ponekad je prihvatljivo ignorirati djetetovo ponašanje (u slučaju da nije u nekoj opasnosti) jer ponekad samo žele privući pažnju ili se izvući od obveza
Usklađenost odgojnih postupaka – važno je da oba roditelja svim situacijama pristupaju (pod)jednako i dogovaraju se oko davanja dopuštenja/ograničenja djetetu
Informiranje – postoje stručnjaci koji Vam mogu olakšati svakodnevno funkcioniranje i dati podršku, Vama osobno ili djetetu
U nastavku slijede preporuke za rad s djecom u školi:
- Dijete neka sjedi u prvoj klupi, dalje od prozora kako biste minimalizirali vidne i slušne podražaje, idealno blizu učitelja
- Struktura i rutina su vrlo važni, odredite pravila ponašanja u razredu i izložite ih u učionici i dajte učenicima povratnu informaciju kroz npr. prikupljanje potpisa, žigova i sl.
- Upute koje dajete neka budu jasne, kratke i konkretne, a nakon što ih date neka ih dijete ponovi kako bi bili sigurni da ih je razumjelo, a složenije upute podijelite na više jednostavnijih
- Novi ili teži materijal dajte na početku sata kada je koncentracija i pažnja bolja, pravite pauze
- Planiranje aktivnosti, ako nešto tražite od djeteta razlomite zahtjev na više malih koraka
- Često hrabrite dijete, potičite ga ( npr. „možeš ti to“, „ako se samo malo potrudiš rezultat neće izostati“…)
- Ako „odluta“ mislima, vratite ga na zadatak laganim dodirom na rame ili ga zazovite imenom i tražite da se vrati na zadatak (često je prisutno kod pisanja testa)
- Dopustite djetetu da ima opravdanu izliku za aktivnost (brisanje ploče, istezanje, stiskanje gumene loptice…)
- Pohvalite minimalni napredak, koristite javne pohvale, izbjegavajte uspoređivanje s drugom djecom, a kritike uputite nasamo
- Potičite dijete na rad na projektima i zadacima (npr. plakati) kod kuće, izložite djetetov rad u razredu
- Organizirajte rad u grupama koji može biti koristan i drugoj djeci
- Kod primjene pravila budite uporni i dosljedni