U našem svijetu živi se jako brzo i u sve kraćem vremenu potrebno je obaviti sve više zadataka. Zbog toga mnoge ljude privlače proizvodi koji obećavaju čudesna i brza rješenja za određene probleme. Kad je u pitanju umor, nedostatak vremena i energije nude se, između ostalog, i energetska pića.
Činjenica je da su ona vrlo popularna. Međutim, činjenica je i da konzumenti o njima znaju malo ili nimalo, osobito kad su djeca i mladi u pitanju. Često se brkaju tzv. sportska i energetska pića te se konzumiraju bez razmišljanja jesu li stvarno korisna ili ne.
Sportska pića namijenjena su osobama koje intenzivno treniraju, znoje se i tako gube neke elemente koji su važni za dobro funkcioniranje (elektrolite, šećere). Sadrže šećer, sol i (ponekad) vitamine. Obično se dijele na izotonična (slična koncentracija soli i šećera kao u ljudskom tijelu), hipertonična (nešto više šećera i soli) i hipotonična (niže koncentracije soli i šećera). Ova pića imaju određene koristi kod osoba koje se aktivno bave sportom ili se fizički više iscrpljuju, ali se ne preporučuju ostalima.
Energetska pića su bezalkoholna pića koja zbog svojih sastojaka mogu trenutno povećati količinu energije u tijelu, održati i povećati budnost i tjelesnu izdržljivost. U reklamama obećavaju „smanjen umor….povećanu produktivnost…..više snage….“. Svoju moć energetska pića duguju svojim sastojcima:
- kofein je glavni sastojak svih energetskih pića. Kofein je najpopularniji prirodni stimulans. Prihvatljiva dnevna doza je oko 3mg/kg tjelesne težine. Energetska pića sadrže oko 80mg kofeina/250 ml,
- efedrin je stimulans sadržan u kineskoj biljci Ma Huang (efedra). Ubrzava metabolizam i potrošnju masti. Štetni učinci su povišen krvni tlak, ubrzanje srčanog ritma, dehidracija, nesanica i dr. Zbog opasnosti po zdravlje efedrin je zabranjen, ali ga se još uvijek može naći u pojedinim energetskim napitcima,
- guarana je južnoamerička biljka koja sadrži guaranin, prirodni stimulans vrlo sličan kofeinu,
- taurin je neesencijalna amiokselina koju ljudski organizam prirodno proizvodi. Energetska pića sadrže njegovu sintetičku varijantu. U nekim je skandinavskim zemljama upotreba taurina zabranjena zbog povezanosti s nekoliko smrtnih slučajeva,
- glukuronolakton je prirodni metabolit ugljikohidrata koji nastaje razgradnjom glukoze. Prekomjerni unos povezuje se sa štetnim promjenama na bubrezima,
- šećeri – oko 5 žličica šećera /250 ml,
- vitamini B-skupine – djeluju kao ubrzivači kemijskih procesa u tijelu.
Kod odraslih zdravih osoba umjerena konzumacija ovih pića nema posebno štetnih posljedica. Međutim, kad su djeca i adolescenti u pitanju, situacija je sasvim drugačija. Mlade osobe nemaju nikakve potrebe za ovim sastojcima. Uz to, djeca i mladi ih često konzumiraju neumjereno. Nije rijetkost da ih miješaju s alkoholom, što značajno povećava rizike za zdravlje.
Nekoliko vrlo teških slučajeva (smrt 13-godišnjeg dječaka, moždani udar kod 12-godišnjaka i 14-godišnjakinje) izazvalo je, s pravom, pojačanu pozornost stručnjaka. Oni traže zabranu prodaje energetskih pića osobama mlađim od 18 godina. Svoje zahtjeve potkrepljuju i rezultatima nekih anketa među učenicima koji govore u prilog zabrani. U Varaždinskoj županiji 65% učenika osnovnih i 85% učenika srednjih škola izjavljuje da konzumira energetska pića. Oko petina osmoškolaca i gotovo trećina srednjoškolaca navodi da je imalo smetnje prilikom konzumacije (stezanje u prsima, ubrzanje srčanog ritma, nemir).
Anketa među učenicima jedne srednje škole u Županji dala je također zabrinjavajuće rezultate: gotovo 97% učenika te škole konzumiralo je energetska pića, a čak 61% ih je miješalo s alkoholom.
U Službi za mentalno zdravlje i prevenciju ovisnosti s klijentima se također razgovaralo o energetskim pićima. Ona su vrlo popularna među mladima, iako su mnogi od njih svjesni da „nisu dobra za zdravlje“.
Poseban problem predstavlja dostupnost ovih pića, kao i njihova cijena (većina ih je jeftinija od jednog sladoleda). Roditelji često i ne znaju konzumiraju li njihova djeca ova pića, a mnogi od njih nisu sasvim svjesni rizika. Zbog toga je važno o ovoj temi govoriti više i jasnije, kako bi djeca i mladi imali potpunu i istinitu informaciju o ovim proizvodima koji se pri reklamiranju usmjeravaju upravo na njih.