Ograničenje oglašavanja kockanja moglo bi smanjiti s njime povezanu štetu, posebno za ranjive pojedince. Znanstvenici sa Sveučilišta u Sheffieldu istraživali su odnos između izloženosti oglašavanju kockanja i stavova, namjera i ponašanja koji mogu biti povezani s povećanim rizikom od štete povezane s kockanjem kao što su dugovi, problemi u vezi, fizički i psihički problemi te kriminal.
Tim je analizirao osam nedavnih preglednih članaka u ovom području koje su uključivale podatke iz više od 70 znanstvenih radova, koristeći različite metode istraživanja kako bi istražili odnos između oglašavanja i kockanja. Istraživanja su redovito pronalazila uzročno-posljedičnu vezu između izloženosti reklamama proizvoda ili robnih marki kockanja i veće namjere kockanja te povećane aktivnosti kockanja.
Rezultati objavljeni u časopisu Public Health, pronašli su dokaze o odnosu doze i odgovora. Naime, veća izloženost oglašavanju povećava sudjelovanje što dovodi do većeg rizika od štete. Bilo je i dokaza o utjecaju na djecu i mlade te one koji su već izloženi riziku od trenutne aktivnosti kockanja, pri čemu će oni najranjiviji biti pod većim utjecajem.
Prof. Elizabeth Goyder, profesorica javnog zdravstva na Školi zdravstvenih i srodnih istraživanja Sveučilišta u Sheffieldu, kaže:
“Štete povezane s kockanjem predstavljaju značajan potencijalni pokretač zdravstvenih nejednakosti, jer su oni koji otprije imaju financijske, socijalne i psihičke probleme u većem riziku od doživljavanja štete povezane s kockanjem. A oni koji su već izloženi riziku od štete od svog kockanja dosljedno pokazuju da će ih izloženost reklamama češće poticati na kockanje. Značajni dokazi koje smo pronašli u svim nedavnim preglednim člancima u ovom području podupiru primjenu restrikcija za smanjenje izloženosti oglašavanju kockanja. Ovo će osobito vjerojatno smanjiti rizik od štete za djecu i mlade ljude i odrasle koji su već ranjivi na s kockanjem povezane štete. Takva ograničenja ne samo da bi mogla smanjiti ukupnu štetu, već i ublažiti utjecaj oglašavanja na nejednakosti povezane s kockanjem.” Goyder dodaje: “Naša je studija pokazala da bi javnozdravstvene preventivne strategije štete u idealnom slučaju trebale uključivati niz politika koje ograničavaju izloženost oglašavanju, osobito među djecom i ranjivim skupinama.”
Istraživači prepoznaju da baza dokaza za studiju ima ograničenja, budući da je uglavnom sačinjena od anketa i samoprocjenskih kvalitativnih studija o izloženosti, stavovima i ponašanju opće populacije.
Izvornik: McGrane E, Wardle H, Clowes M, i sur. What is the evidence that advertising policies could have an impact on gambling-related harms? A systematic umbrella review of the literature. Public Health, Early online, 2023.
Prema: Gambling advertising restrictions could reduce harm, says study (medicalxpress.com)
Preveo: dr. sc. Ivan Ćelić, dr. med. za https://bolnica-vrapce.hr/ogranicenje-oglasavanja-kockanja-moze-smanjiti-stetu/