U moderno doba, imamo neprestan priljev raznih informacija vezanih uz aktualna zbivanja, iskustva drugih, reklama proizvoda i sl. Na društvenim mrežama, povezani smo na neki način s cijelim svijetom. Imamo pregršt informacija koje su udaljene jednim dodirom prsta na ekranu i svakodnevno smo suočeni s donošenjem više odluka. S jedne strane „ograde“ je svatko od nas, a s druge strane promatramo ostatak svijeta. U tom moru informacija više nego ikada lakše nam je pronaći onu susjedovu travu koja je zelenija od naše, odnosno da se drugi bolje provode od nas ili imaju nešto što mi propuštamo imati. Osim toga, imajući priliku odabira između sve više odluka, dovodimo se u opasnost da propustimo odabrati onu bolju odluku od one za koju smo se na kraju odlučili.
Pojavljivanjem društvenih mreža, prepoznato je pojavljivanje FOMO-a (Fear of missing out), odnosno straha od propuštanja nekog nagrađujućeg iskustva u koji su uključeni drugi ljudi. Prepoznalo se kako je taj strah povezan, pogotovo kod mlađe generacije, s čestim provjeravanjem društvenih mreža i uspoređivanje vlastitog iskustva s iskustvom drugih. Kada iskustvo koje propuštamo, percipiramo kao željeno i relevantno za nas te popularno drugim ljudima, onda vjerojatno doživljavamo strah od propuštanja. No, čini se nekada da ne znamo što je relevantno za nas, pa kada nemamo stabilnu sliku o sebi i ako ona jako ovisi o našim odnosima s drugim ljudima, onda je vjerojatno nama relevantno to što je kod drugih popularno. Ako nisam siguran u to što želim i što je dobro za mene, onda tamo gdje su drugi i što konzumiraju, mora za mene biti isto tako dobra opcija! U blagdansko vrijeme, suočeni smo s više izvora u kojima vidimo „što sve propuštamo“. Možemo bolje vidjeti kako drugi provode vrijeme, gdje idu na godišnji odmor, na koja prigodna događanja odlaze, kako uređuju domove i sl. Oko blagdana prisutne su i razne reklamne akcije za proizvode koje su ciljano osmišljene da potaknu strah od propuštanja, a time i konzumaciju određenih proizvoda i usluga. Razmislite malo, jer sigurno ste negdje čuli nešto kao „ne propustite“, „svi vaši prijatelji koriste ovaj proizvod“, „tisuće zadovoljnih korisnika isprobalo je ovaj proizvod“. Prema tome, limitirane serije proizvoda, ograničeni dani popusta i poželjna iskustva drugih koje potencijalno propuštamo, može dovesti i do impulzivnih kupovnih odluka. Ovo vjerojatno može biti i potaknuto dojmom da se u blagdansko vrijeme moramo osjećati na određeni način. Lako se onda dovedemo u situaciju konzumacije onog što zapravo ne želimo ili ne trebamo. Na kraju vidimo i da smo potrošili možda previše novca i uskratili si ona zadovoljstva koja bi bila više usklađena s nekom stvarnom željom.
Korisno je zato razmisliti što sve možemo maknuti s popisa „moram“ i „trebam“ te preispitati prioritete. Zatim, napraviti odmor od društvenih mreža reduciranjem korištenja istih i jačati osjećaj zahvalnosti tako da svaki dan pronađemo bar jednu sitnicu na kojoj smo zahvalni te to zapišemo negdje i/ili podijelimo s drugom osobom. Kupovina i strka oko blagdana može nas neprestano vrtjeti u krugu u kojem smo u središtu mi sami, a ponekad je potrebno da se podsjetimo koja je esencija blagdana i dopustiti biti dio nečeg većeg od nas samih ulazeći u aktivnosti koje odražavaju tu esenciju. Možda je najvažnije pitanje koje si trebamo postaviti: ima li nešto što nije prolazna moda, što ne traje primjerice samo mjesec dana, a što želim za sebe i druge i odražava moje istinske vrijednosti? Ako možemo odgovoriti na to pitanje, možda će nam imati smisla i biti lakše uživati u popratnim radostima blagdana i propuštanju onog što smo odlučili propustiti.
Ivan Milić, mag. psych.
Dom Zdravlja Zagreb-Zapad
Literatura:
10 tips to Minimize Holiday Season FOMO. (n.d.). Anxiety and Depression Association of America, ADAA. https://adaa.org/learn-from-us/from-the-experts/blog-posts/consumer/10-tips-minimize-holiday-season-fomo
Dogan, V. (2019). Why Do People Experience the Fear of Missing Out (FoMO)? Exposing the Link Between the Self and the FoMO Through Self-Construal. Journal of Cross-Cultural Psychology, 50(4), 524-538. https://doi.org/10.1177/0022022119839145
Elhai, J. D., Yang, H. i Montag, C. (2020). Fear of missing out (FOMO): overview, theoretical underpinnings, and literature review on relations with severity of negative affectivity and problematic technology use. Brazilian Journal of Psychiatry, 43(2), 203-209.
Good, M. C. i Hyman, M. R. (2021). Direct and indirect effects of fear‐of‐missing‐out appeals on purchase likelihood. Journal of Consumer Behaviour, 20(3), 564-576.
Morsi, N., Sá, E. i Silva, J. (2024). Walking away: Investigating the adverse impact of FOMO appeals on FOMO-prone consumers. Business Horizons.
Reisenwitz, T. i Fowler, J. (2023). Personal and social determinants of fear of missing out (FoMO) in younger consumers. Journal of Business Strategies, 40(1), 21-36.
Shirin Istikhara Djamhari, Martina Dwi Mustika, Bertina Sjabadhyni i Alif Ramadian Puspa Ndaru. (2024) Impulsive buying in the digital age: investigating the dynamics of sales promotion, FOMO, and digital payment methods. Cogent Business & Management 11:1.